Jul 1, 2009

Elkjøp lurer kundene? - Collect @ store

Hadde en litt underlig opplevelse på Elkjøp idag. Jeg skulle ha ny GPS og hadde funnet ut at Tomtom ONE IQ routes europa var riktig for meg. Elkjøp hadde den beste prisen med kr 1689,- attpåtil var den på lager på Elkjøp Lørenskog som var perfekt å svinge innom for meg i lunsjen på jobben. Med litt dårlig tid småløper jeg bort i GPS hylla og finner modellen, men jeg stirrer vantro på prisen 2295,-

35% påslag i butikken kontra nett, hva tenker dere med ?

Jeg resignerer, og må gå bort å trekke kø-lapp, det er sikkert feil pris på hylla. Mens jeg sitter å venter, slår det meg at de kanskje har satt opp prisen siden jeg sjekket igår, så jeg sjekket nettsiden deres fra telefonen, men der er prisen fortsatt 1689,- Når det blir min tur så tar jeg med meg butikkmannen bort til hylla og peker på GPS'en og sier at "jeg skal ha den der, men det er feil pris på den. Den koster 1689,- nettsidene deres"

"Det er internettprisen, her i butikken koster den 2295,-" sier mannen.
Jeg holder opp telefonen min og sier "Her på nettsiden deres kan jeg bestille den, og hente den i denne butikken om 2 timer, sier du til meg at jeg må stå her sammen med deg nå, og legge inn bestillingen, komme igjen etter jobb og hente den hos deg ?"
Mannen svarer ikke.
Jeg fortsetter: "Du er en hyggelig kar, og jeg skjønner at jeg må betale mer for å prate med deg, men du er ikke 600 hyggelig, jeg kan være med på 50 eller 100, han nede i Collect@store skranken er sikkert hyggelig han også."
Mannen smiler sjevt, taster på maskinen sin, spør meg om navnet mitt, gir meg GPS'en og sier "si navnet ditt i kassa, så får du collect@store prisen"

Om sauer og nerder

På vei hjem undrer jeg meg på hvordan Elkjøp tenker, prøver den lokale butikksjefen å redde Q2 ved bevisst å lure kundene til å betale ågerpris for GPS nå rett før ferien? Eller stikker det noe dypere?
Kan det være at de egentlig ikke vil ha slike som meg inn i butikken? De som er opplyste på pris, og ikke spør selgerene om hjelp. De som det ikke nytter å overselge til, eller påvirke beslutningen til, fordi de vet hvordan Google fungerer, og har allerede søkt seg frem til den varen som passer best med tanke på funksjonalitet og pris.

Så da har de laget collect@store™ for sånne som meg, slik at de kan bruke så kort tid som mulig på meg, og heller bruke selgerenes tid mer fornuftig på sauene som kommer å spør hvilken TV er best for meg, og hvor lang avbetalingstid kan jeg få på den? De som gladelig går over til et annet merke som koster 2000,- mer for 42", men som egentlig har dårligere skjerm og bildekretser enn den som er annonsert? Og som de kan selge med overkapasitetsforsterker og 3 meter grønn overledning til, og ikke minst trygghetsforsikring.

Så jeg kom frem til at jeg egentlig skal gi en stor takk til Elkjøp, som lar meg slippe å betale for irrelevant hjelp av en som står å pusher den skriveren som han får fetes bonustur til Nice for å selge, og ikke den som kunden trenger.

Takk Elkjøp!

fra nå av bruker jeg bare collect@store

Oppdatering: Det ser nå ut til at Lefdal langt på vei innrømmer strategien, når DinSide har tatt opp saken

1 comment:

Anonymous said...

opplevde akkurat det samme da jeg skulle kjøpe dvd-r på lefdal. internettprisen var 59, så jeg dro til lefdals butikker og fikk sjokk når jeg så butikkpris på 129. spurte en kar i kassa og han sa det var internettkampanje... så jeg måtte bestille over nett. gadd ikke diskutere, så dro hjem, bestilte dvd-r som "collect@store", 2 sek etter bestillingen fikk jeg beskjed at varen var klar. FATALT opplegg, måtte kjøre på ny ned på lefdal for å hente varen. hvorfor kan de ikke bare gi seg på at de må selge til internettpris? svindel kaller jeg det