Mar 4, 2009

Ny Mac Mini - cd-drev i 2009? Men Apple da!

Der kom enderlig ny versjon av Mac Mini. Men hva er egentlig nyheten ? Prossessoren er litt opgradert, og man kan putte inn 4GB ram, og det er større disk. Vel jeg kan jo putte i større disk i den jeg har også, tenkte jeg. Mer ram er også på billigsalg om dagen, denne trenger jeg ikke.

Men så leser jeg videre at grafikken er oppgradert, og jeg kan ha to skjermer tilkoblet på en gang. hmmm.



Venter nå i spenning på forumpostene om hvordan den håndterer 1080p mp4 kodede .mkv filer! Så kan det hende at min gamle blir å finne på Finn.no i nærmeste fremtid.

CD-drev i 2009, men Apple da!
Steve, har du vært for syk til å stille litt ultimatumer på å bli kvitt foreldet teknologi nå ? Dere har historisk vært flinke til å kutte ut gammeldagse formater. Nå er tiden inne til å pensjonere cd-spilleren. Vi klarer oss helt fint med minnepinner til å installere programvare!

Enda bra dere ikke satset på det Blu-ray tullet ihvertfall.

6 comments:

Anonymous said...

Er du dum, eller bare later du som? Mac mini leveres med DVD-brenner!

Anonymous said...

Ikke bare roter du deg inn i noe om CD-drev men du skriver også mp4-kodet. Det finnes faktisk ikke. Mp4 kan være filendelsen til noe kodet i mpeg-4. Og sannsynligvis mener du at filmen skal være kodet med x264 og pakket inn i en mkv-konteiner.

bzzlink said...

Vel jeg kaller det cd drev. Det betyr en stasjon som tar imot runde plastikk skiver med data på. Om den tar imot blu ray, dvd, eller skrive data til plastikk skiver er likegyldig.

Ang. mp4, jeg er veldig klar over sammenhengen her. mp4 er jo da forkortelsen for mpeg-4. Derfor sier jeg mp4 kodet. Om jeg har misforstått så får du arrestere meg igjen :)

bzzlink said...

test kommentar for å teste (duh) om den nye widget greia for kommentarer fungerer

Anonymous said...

Er andre grunner til å ha "CD-drev" enn akkurat å installere programmer.

Som opprinnelig artikkel sier, er det mange som bruker denne som en htpc, og da er det rimelig stupid om du må gå omveier for å få spilt av den dvd'en (bluray'en) du fikk i julegave, eller få rippet den til mediaserveren din.

Jeg hadde trodd denne ville være perfect til å få inn en Bluray-spiller, men mulig SJ & co ikke liker Bluray/Sony da...! ;-)

bzzlink said...

@RJK
Det tar kortere tid å laste ned en digital kopi av DVD som du fikk i julegave, enn å rippe den...
Data på plastplater er bare å levere tilbake i butikken, og bytte i et sett nye høretelefoner eller noe annet nyttig