Mar 31, 2009


Jeg er akkurat ferdig med å søkemotoroptimalisere http://dinbil-as.no, for å oppsummere hvilke søkeord nettsiden nå havner på 1.siden til Google på: Volvo V70, og bruktimport av Volvo fra Sverige. Fremgangsmåten er veldig enkel. Heldigvis for meg, så har ikke resten av bilbransjen sett lyset enda. De tenker mest sannsynlig "Bare vi er på Finn.no, så går det greit, det er der alle kundene er alikvel"

For bransjen som lever av å selge nye og bruktebiler, så er det helt riktig. Du når mest sannsynlig 99 % av potensielle kunder ved å legge ut bilen på Finn. Men, og det er et stort men, får du sagt det du vil si til kundene dine?

Det som skjer i disse dager for mange bransjer, og det kommer til bilbransjen også: For å bli oppfattet som en seriøs aktør, så må du ligge på 1.siden til Google på det kundene dine søker på. Å ha en søkemotoroptimalisert nettside, blir da ikke bare viktig for å attrahere nye kunder, men også for å bygge eller opprettholde merkevaren din.

Undersøkelser viser at firmaer som kommer høyt opp i de organiske søkeresultatene blir tillagt mer tillit, og seriøsitet, en dem som har betalt seg opp via annonser.

For Din-bil AS sin del, så handler tilstedeværelsen på nett om å attrahere nye kunder. Men kanskje viktigere, er å gjøre kunden trygg på at dette er et sted jeg ønsker å handle bil. Og å opplyse om at denne bilforhandleren er vant til å selge bil over nett. Mange kvier seg for å handle en bil man ikke kan se på,og prøvekjøre. Nettsidens misjon er å innformere om at dette er helt vanlig! 65 % kundene til Din-Bil kjøper bilen over internett. Med den nyere bruktbil, som har full garanti, og alt av bilder, er dette tryggere enn å kjøpe fra en privatperson. Eller en forhandler som ikke kan å selge biler, uten å møte kjøper ansikt til ansikt.

Før jeg begynte med siden så var det ingen som fant den.

  • De hadde en nettadresse som ikke gikk an å gjette seg til (-as.no)
  • Søkte man på firmanavnet kom man til en bilforhandler i Tronheim som attpåtil var konkurrent!
  • Søkte man på noe av kjernevirksomheten (Bruktimport Volvo, ssangyong) så var de ikke synlige

Tiltak som ble gjort

  • Nytt publiseringsystem, slik at de hadde en kode som kunne indekseres av Google
  • Kjøpt domenet din-bil.no
  • Skrive artikler på nettsiden som omhandler hva de faktisk driver med, og topper rundt definerte søkeord
  • Fylle inn metatag's på nettsidene, og undersider, slik at søkemotorer gir relevante treff
  • Fått samarbeidspartner nettside med pagerank 5 til å lenke til de
  • Lastet opp sitemap til Google, slik at man kan styre indekseringen raskere
  • Blogget, og forumpostet om nettsiden

Resultat av tiltakene etter 2 uker

  • Nettside trafikken har doblet seg (fra 100 til 200 hits pr uke)
  • Havner på førstesiden på google, på omtrent alle iterasjoner av kjernevirksomheten
  • Havner på topp ved søk på firmanavn
  • Nettstedet beskriver nå korrekt hva virksomheten driver med.
  • Designen er bra nok, slik at man ikke blir vurdert som useriøs

No comments: