Mar 9, 2009

EFN endelig skjønner jeg hvorfor vi trenger dem.


En EFN talsmann stilte til nettprat på amobil.no. Jeg leste den artikkelen for 2 timer siden. Den hadde det vanlige fjortiss spørsmålene, om man med god samvittighet kunne laste ned filer.

Men den inneholdt også en link til boken "Free Culture" av Robert Lessing. Etter å ha lest de 3 første kapitlene i denne boken, så ser jeg verden på en helt ny måte. Eller det blir feil, jeg ser verden på den samme måten, men nå har noen satt ord på det som skjer med kulturen vår.

De store rettighetsholderne, som lever av å gi tilgang til kultur,(MPAA, RIAA, IFPI et al), og påstår at de kjemper for artistene, og at kulturen vår er avhengig av penger som et insentiv til å skape kunstnere, har nå fått en ny mann å bryne seg på : Meg.

Det boken gjør for meg, er å sette ord på det som skjer med rettighetene våre. Og muligheten fremtidige generasjoner har til å rapportere og tolke og skape fremtidens underholdning, og journalisme. Nå tar jeg meg selv i å skrive akkurat de samme ordene i bloggen som jeg føler går igjen hos EFN, og andre "radikale, som vil avskaffe åndsverkloven". Jeg skriver selv de samme ordene som før har fått meg til å tenke

"De vil bare ha gratis tilgang til filmer og musikk, alle skjønner innerst inne at plateselskapene har lov til å jobbe hardt for å beskytte muligheten til å tjene penger. Så lenge ingen kommer å innskrenker mine rettigeheter ved makt så holder jeg meg passiv."

Denne boken (vel de 3 første kapitlene ihvertfall) fikk meg til å skjønne at dette angår i aller høyeste grad meg. Vi må lobbyere like sterkt for at ikke åndsverkdistributørene får forme en lov som kun gagner deres interesser, som de argumenterer for. Lovene som er under forfatning nå kan komme til å forkrøple 3 generasjoners mulighet til å skape underholdning og ettertanke, og fremskritt.

LES BOKEN HVERSÅSNILL du finner hele greia her:
Free culture HTML format
Free culture PDF format
Eller hvis du vil kjøpe den ISBN:1-59420-006-8

Den er gitt ut under creative commons lisens

No comments: