Aug 6, 2008

Ubuntu Hardy Heron - Acer Aspire One

Nå har jeg brukt systemet en uke med Ubuntu, dette er saker!
Brukeropplevelsen er tilfredstillende. Det booter opp endel tregere enn Linpus, men fortsatt milevis raskere enn en XP maskin.

Surfing i Firefox 3 går rimelig bra, men mye flash annonser på sider gjør at prosessoren jobber overtid. Så her anbefales Adblock på det sterkeste.

En annen ting som får opp hastigheten er å fjerne caching til disk i firefox (forutsatt at du sitter på bredbåndslinje)
I adresselinjen i FF skriv:
about:config

trykk på "I'll be careful, I promise" knappen :)

i "filter:" boksen Skriv:
cache

Dobbelklikk på linjen
browser.cache.disk.enable

Slik at den endrer seg til false

Ellers er ubuntu en lek, og kommer med det aller meste av applikasjoner man trenger for et langt og godt liv. Om du alikevel skulle trenge noen ekstra så er det enkelt å finne programmer som fungerer under ubuntu.

Jeg har lagt inn VLC og Skype og har ikke følt behov for noe mer enn det.

Få tak i network shares
Dette overasket meg, det er lettere å få tak i windows network shares fra Ubuntu enn det er i windows!!
Klikk på network i filbehandleren, og der ligger de alle som en!

1 comment:

Anonymous said...

Takk for tipset om å deaktivere disk caching i FF!
Jeg har revet meg i håret over treg surfing i et par dager. Du reddet dagen min.